jump to navigation

Κοροϊδία, οικονομία, οικολογία Φεβρουαρίου 5, 2007

Posted by PPKP in Έτσι, γουβέτσι, κοκορέτσι, Οι άλλοι (γενικώς).
trackback

Το Σάββατο πήγα super market για τα ψώνια της εβδομάδας. Για μια ακόμα φορά στο ταμείο το ποσό ήταν xx.x9 ευρώ, και για μία ακόμα φορά τα ρέστα που πήρα ήταν yy.y0 αντί yy.y1 ευρώ. Αυτό το 1 λεπτό είχα υποσχεθεί στον εαυτό μου να μην τους το ξαναχαρίσω, αλλά μπροστά στην απειλή του περιφρονητικού βλέμματος της κυρίας στο ταμείο, για μια ακόμα φορά δεν το ζήτησα. Προφανώς, όταν το ποσό είναι xx.x1 ευρώ, πάντα παίρνω ρέστα yy.y9, με μία μοναδική εξαίρεση που ακόμα θυμάμαι. Πιστεύω πλέον πραγματικά πως είναι πολιτική των επιχειρήσεων αυτών η στρογγυλοποίηση προς τα πάνω. Η τακτική μου στο εξής θα είναι αντί αν φοβάμαι μη με ρεζιλέψει η ταμείας, να τη ρεζιλεύω εγώ, ερωτώντας μπροστά σε όλους χαμογελώντας: «Γιατί πάντα όταν πρέπει να μου δώσετε ως ρέστα 11 λεπτά μου δίνετε 10, αλλά όταν πρέπει να μου δώσετε 9 μου δίνετε πράγματι 9;»

Πέρα από την όποια σημασία του παραπάνω γεγονότος per se, έχει ενδιαφέρον πως λειτούργησε ως trigger για να μπουν σε σειρά κάποιες σκέψεις που κάνω εδώ και πολύ καιρό. Οι σκέψεις έχουν χονδρικά να κάνουν με το γεγονός ότι δεν μου αρέσει ο κόσμος που ζω. Δεν μου αρέσει να με κλέβουν, δεν μου αρέσει να βλέπω το νερό να τελειώνει και τον αέρα να βρωμίζει όλο και πιο πολύ, δεν μου αρέσει που το 10% καταναλώνει περισσότερα από το 90%, δεν μου αρέσουν πολλά πράγματα. Δεν μου αρέσει που η Κίνα και η Ινδία μολύνουν τρελά το περιβάλλον αλλά δεν μπορώ να αδικήσω τον υπουργό της Ινδίας που είπε «μου ζητάτε να ανακόψω για περιβαλλοντολογικούς λόγους την ανάπτυξη της χώρας μου, που δίνει δουλειά και φαγητό σε πεινασμένους κατοίκους της. Θα το συζητήσω όταν στο δυτικό κόσμο δεχθείτε να χάσετε για τους ίδιους λόγους ανέσεις που θεωρείτε δεδομένες» (ελεύθερη μεταφορά, πάει καιρός από τότε που το διάβασα). Μπορώ είτε να κάνω κάτι για αυτό με τη δύναμη που μου δίνει το εισόδημά μου, ή να κάτσω να κοιτάω και να μείνω παθητικό βόδι που τρώει όσα του σερβίρουν.

Εχθές το βράδυ λοιπόν, που έκανε μια ψυχρούλα, δεν άναψα καλοριφέρ. Προτίμησα να σκεπαστώ με μία κουβερτούλα και ήμουν μια χαρά. Επίσης, σήμερα το πρωί, άναψα το καλοριφέρ και για πρώτη φορά δεν άναψα ταυτόχρονα το θερμοσίφωνο (έχω boiler). Έως τώρα τα άναβα μαζί για «να ζεστάνει γρηγορότερα», τελικά μέχρι να φάω πρωινό το νερό είχε κάψει τόσο που ο θερμοστάτης είχε διακόψει την παροχή ρεύματος και κάνοντας μπάνιο ξόδευα το ελάχιστο νερό που χρειαζόμουν με το υπόλοιπο να πηγαίνει τζάμπα. Σήμερα με το νερό από το boiler και μπάνιο έκανα και ξυρίστηκα και δεν ζορίστηκα καθόλου.

Επίσης αποφάσισα να αντισταθώ στα μονοπώλια. Έβαζα βενζίνη από μεγάλη πολυεθνική — αλλά όποιος είδε το The Corporation ξέρει τι κάνει αυτή η πολυεθνική στην Αφρική και πόσο νοιάζεται για τους ανθρώπους. Αν και έχω βρει super πάμφθηνο βενζινάδικο αυτής της εταιρίας (με καθαρή βενζίνη), αποφάσισα να δίνω κάτι παραπάνω και να βάζω από κάποια ελληνική εταιρεία (στους τυφλούς βασιλιάς ο μονόφθαλμος). Αν μπορώ, θα κόψω τα αναψυκτικά από γνωστές πολυεθνικές εταιρίες-κολοσσούς, που έτσι κι αλλιώς μόνο καλό δεν κάνουν. No more double-shot veinti, ο καφές μου θα είναι από καφετέρια της γειτονιάς.

Γενικά, αν και περιμένω να δίνω κάτι παραπάνω σε αρκετές περιπτώσεις (π.χ. βενζίνη), υπολογίζω πως τα χρήματα που θα μου μένουν από την εξοικονόμηση ενέργειας θα υπερκαλύπτουν αυτό το κόστος (και όχι μόνο, δεν τα χρωστάω στον φορέα κινητής τηλεφωνίας που με εξυπηρετεί, ούτε σε πλήθος άλλων services που χρησιμοποιώ). Επειδή δε, σκοπεύω να αρχίσω να διεκδικώ από τα λαμόγια που ψάχνουν ευκαιρία (και ήμουν γνήσιο θύμα ως τώρα), είμαι βέβαιος πως θα δω τον τραπεζικό λογαριασμό μου σε καλύτερη κατάσταση. Τέλος η πληρωμή πιστωτικών με δόσεις, όλα στην ώρα τους. Ας χρεώνεται η τράπεζα με τα logistics, εγώ δεν τους ξαναδίνω τόκο. Και θα μεταφέρω τις κάρτες μου όπου μου δίνουν εφ’ όρου ζωής χωρίς συνδρομή.

Αν το σχέδιο δουλέψει όπως περιμένω, ίσως να μην ωφεληθώ μόνο εγώ.

Σχόλια»

1. Θανάσης - Φεβρουαρίου 5, 2007

Μου ήρθε στο μυαλό η θεωρία που λέει ότι όσο αυξάνεται η ποιότητα ζωής και γενικότερα όσο πιο προχωρημένος ο πολιτισμός, τόσο μεγαλύτερη η κατανάλωση ενέργειας.
Νομίζω η φιλοσοφία ελαχιστοποίησης της κατανάλωσης δεν θα μας πάει μπροστά. Από εδώαντιγράφω:

With high energy consumption goes a high standard of living. Thus the enormous fossil energy which we in this country control feeds machines which make each of us master of an army of mechanical slaves. Man’s muscle power is rated at 35 watts continuously, or one-twentieth horsepower. Machines therefore furnish every American industrial worker with energy equivalent to that of 244 men, while at least 2,000 men push his automobile along the road, and his family is supplied with 33 faithful household helpers. Each locomotive engineer controls energy equivalent to that of 100,000 men; each jet pilot of 700,000 men. Truly, the humblest American enjoys the services of more slaves than were once owned by the richest nobles, and lives better than most ancient kings. In retrospect, and despite wars, revolutions, and disasters, the hundred years just gone by may well seem like a Golden Age.

Καλοί οι υπολογιστές μας και τα δίκτυά μας (μας σώζουν ενέργεια άμα το καλοσκεφτεί κανείς) αλλά πραγματικά στον 21ο αιώνα δεν μπορώ να φανταστώ πως θα μειώσουμε σε ουσιαστικό βαθμό την κατανάλωση.

Σαφώς χρειαζόμαστε να προσέξουμε την ρύπανση, αλλά υπάρχουν και άλλες πιο καθαρές πηγές ενέργειας. Π.χ. η Ευρωπαϊκή Ένωση ξοδεύει απίστευτα εκατομύρια στην ανάπτυξη της σύντηξης.

Σύμφωνα με την κλίμακα Καρντάσεβ οι ανάγκες μας δεν αποκλείεται να πολλαπλασιαστούν με ρυθμούς που σύντομα θα ξεπεράσουν τις υπάρχουσες δυνατότητες. Και τα θερμοσίφωνά και αυτοκίνητά μας είναι ένα απειροελάχιστο κλάσμα των συνολικών αναγκών μας.

Θα προτιμούσα μια ΔΕΗ με μαζικές εγκαταστάσεις υδροηλεκτρικές, αιολικές, φωτοβολταϊκές ακόμα και ναι, ατομικές ώστε να έχουμε φτηνή ΑΦΘΟΝΗ ενέργεια να αφήνουμε το θερμοσίφωνο όλη μέρα ανοικτό.

Α, και αν ανατρίχιασε κανείς που είπα για τις ατομικές εγκαταστάσεις, με το να καίμε κάρβουνο, λιγνίτη και τα λοιπά απελευθερώνουμε μεγάλες ποσότητες ραδιενεργού υλικού στο περιβάλλον, οι οποίες προκαλούν μεγάλες βλάβες στην υγεία.

Φιλικά,
Θανάσης

Kaylan - Δεκέμβριος 29, 2014

Your article peftecrly shows what I needed to know, thanks!

2. Dionysios Synodinos - Φεβρουαρίου 6, 2007

Πιστεύω ότι η εικόνα τα λέει όλα: Pyramid of capitalist system (1911) (gif)

3. PPKP - Φεβρουαρίου 8, 2007

@Θανάση: Αυτά που λες είναι λογικά, το μόνο στο οποίο διαφωνώ είναι η άποψη πως τα αυτοκίνητα και τα θερμοσίφωνά μας είναι απειροελάχιστο κλάσμα της ενεργειακής κατανάλωσής μας. Μπορώ να υποθέσω (uneducated guess) πως τα αυτοκίνητα καίνε τουλάχιστον όσα πετρελαιοειδή καίγονται για άλλες χρήσεις συνολικά (με άλλα λόγια ότι η κατανάλωση πετρελαιοειδών στην Ελλάδα είναι κατά 50% τουλάχιστον βενζίνη & πετρέλαιο για τα αυτοκίνητα). Αντιστοίχως, η κατανάλωση ρεύματος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα νοικοκυριά και δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να γίνει κάτι σε υπηρεσίες και βιομηχανία. Εάν υποθέσουμε λοιπόν ότι υπάρχει collective ευαισθησία, τότε η μείωση της κατανάλωσης σε αυτό το επίπεδο νομίζω πως δεν θα είναι αμελητέα…
Σχετικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αν και προφανώς προτιμότερες, φαίνεται δυστυχώς ότι τίποτα δεν έρχεται τζάμπα: http://www.energybulletin.net/3125.html

4. Θανάσης - Φεβρουαρίου 9, 2007

Τα αυτοκίνητα συνολικά ναι, καίνε σημαντικό τμήμα από τα fossil fuels. Αλλά το να μειώσεις την κατανάλωση του αυτοκινήτου σου είναι ένα πολύ μικρό κλάσμα μπροστά στα καύσιμα που καίνε τα φορτηγά, τα αεροπλάνα, τα λεωφορεία και τα αυτοκίνητα που κινούνται για να σε εξυπηρετήσουν (π.χ. κάποιο φορτηγό φέρνει προϊόντα στο παντοπωλείο κλπ). Λογάριασε ότι αυτά τα οχήματα κινούνται όλη μέρα και έχουν μεγάλη κατανάλωση. Και μια και ανέφερες την λέξη «Ελλάδα» να σημειώσω ότι επίσης είναι κακοσυντηρήμένα, τεχνολογίας του 1821 και προκαλούν ποικίλα κυκλοφοριακά προβλήματα (=πρόσθετη κατανάλωση και για τους υπολοίπους) παρκάρωντας όπου τους λάχει. Άρα πριν με απασχολήσει το 1 ppm κακή ουσία που βγάζει το αυτοκίνητό μου, θα πρέπει να σκεφτώ το πάρτυ που γίνεται γύρω μου.

Cheers,
Θανάσης


Σχολιάστε

